Aanpak van armoede wordt komende jaren topprioriteit op Zuid

20 July 2021, 09:34 uur
Rotterdam & Regio
mainImage

De gemeente Rotterdam wil de komende tien jaar vooral gebruiken om armoede op Rotterdam-Zuid aan te pakken. In de nieuwe ambities voor het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) wil Rotterdam mensen op Zuid in een zo vroeg mogelijk stadium ondersteunen als er schulden ontstaan. Maar naast armoede staat er meer op het wensenlijstje van verantwoordelijk wethouder Richard Moti: het verbeteren van vervoer en bewoners beter betrekken bij de plannen.

Naast het hulp bieden aan mensen met schulden wil Rotterdam ook bestaande maatregelen beter benutten. Ook wordt er extra ingezet op het bestrijden van kinderarmoede en er komt meer aandacht voor laaggeletterdheid. Laaggeletterdheid hangt vaak samen met schuldenproblematiek en belemmert mensen hier een uitweg in te vinden. De verwachting is dat de extra inzet op het bestrijden van kinderarmoede en schulden positieve effecten heeft op de schoolprestaties van kinderen. Ook helpt het aanpakken van armoede en schulden werkzoekenden om weer aan het te gaan.

“We zijn halverwege het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. De eerste tien jaar zitten er bijna op en de komende tien jaar staan voor de boeg. Daarnaast hebben we nog steeds te maken met de coronacrisis’’, aldus PvdA-wethouder Moti. ‘’Een goed moment om te kijken of de gemeentelijke uitgangspunten voor het programma nog steeds actueel zijn. Gebleken is dat onder andere de thema’s armoede, vervoer en bewonersparticipatie belangrijke aanvullingen zijn om het leven van mensen die nu op Zuid wonen beter te maken. Dat is ook altijd het uitgangspunt geweest: alle investeringen die we doen op Zuid zijn bedoeld om het leven van de huidige bewoners op Zuid op een positieve manier te veranderen.“

De bereikbaarheid van banen vanuit Zuid is achtergebleven ten opzichte van Rotterdam-Noord. Daarom wil Rotterdam de infrastructuur en het vervoersaanbod op Zuid aanzienlijk verbeteren. Voor de korte termijn wordt ingezet op een groter aanbod van deelscooters. Ook komen er oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers bij doorgaande wegen zoals deze bij de Pleinweg zijn aangelegd. Daardoor worden wijken onderling beter bereikbaar. De eerste fase om de busverbindingen te verbeteren op het traject Rotterdam Centraal – EMC – Maastunnel – Zuidplein en over de Van Brienenoordbrug, gaat van start. De bussen gaan vaker en sneller rijden. Voor de langere termijn wordt er geïnvesteerd in nieuwe OV-verbindingen en bestaande en nieuwe treinstations op de Oude Lijn zoals station Zuid en station Stadionpark. Ook wordt er gewerkt aan de bereikbaarheid van onderwijs en werklocaties. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in een fijnmazig netwerk van routes voor wandelaars en fietsers.

Ook bewoners krijgen meer inspraak. Zo komen er meer middelen voor bewonersinitiatieven en worden Zuiderlingen eerder betrokken bij nieuwe plannen. Dat is na de sloop van de Tweebosbuurt, waar een vernietigend VN-rapport het gevolg van was, ook hard nodig.

Verder wil men op basisscholen 10 uur per week extra lessen geven om onderwijsachterstanden in te lopen en overgewicht bij basisschoolkinderen aanpakken.